درحال بارگذاری...

رایج ترین تنش های گیاهی

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

رایج ترین تنش های گیاهی


رایج ترین تنش های گیاهی

گیاهان در واکنش به ناهنجاری‌های محیطی دچار تنش می‌شوند. ازجمله تنش‌های گیاهی می‌توان به تنش‌های محیطی، تنش‌های مکانیکی و تنش‌های زیستی (تنش‌های ایجاد شده توسط قارچ‌ها و باکتری‌ها، آفات، علف‌های هرز و نماتدها) اشاره کرد.


تنش‌های محیطی غیرزیستی

تنش محیطی یا به‌طور خاص استرس محیطی غیرزیستی شامل تمامی عوامل محیطی غیرزنده است که می‌توانند بر رشد و بهره‌وری گیاهان تأثیر منفی یا حتی مضر بگذارند. تحقیقات علمی زیادی در مورد تنش خشکی، اثرات سیل یا غرقابی، تنش شوری و دماهای شدید (اعم از بالا و پایین) انجام شده است؛ اما برای پرورش‌دهندگان مسائل شناخته شده مانند شدت نور بالا و کمبود مواد مغذی معدنی (به‌عنوان‌مثال نیتروژن، فسفر، پتاسیم) نیز شامل استرس محیطی غیر زیستی است. دلیل اصلی این امر نقش کلیدی آن‌ها در کاهش عملکرد محصولات کشاورزی یا صنعتی در سراسر جهان است.

تنش مکانیکی گیاه

یکی از انواع تنش‌هایی که به‌محض ورود به گلخانه یا مزرعه ایجاد می‌شود، استرس مکانیکی است. گیاهان به‌طورکلی به تنش‌های مکانیکی بسیار حساس هستند. پرورش‌دهندگان باتجربه ممکن است بدانند که اگر در مزارع خود قدم بزنند یا گیاهان خود را بیش‌ازحد لمس کنند، این امر می‌تواند منجر به کوتاه شدن گیاهان شود. همچنین می‌تواند منجر به آسیب بافتی شود که یک نقطه بالقوه برای ورود بیماری‌ها است. تفاوت در حرکت هوا، ارتعاشات یا جابجایی بیش‌ازحد مکرر گیاهان می‌تواند باعث ایجاد استرس مکانیکی شود. تکان دادن یا خم کردن گیاه فقط برای چند دقیقه در هر روز می‌تواند باعث کاهش طول ساقه و وزن گیاه (وزن تر و وزن خشک) شود.

تنش خشکی گیاه

در روزهای آفتابی و خشک یا زمانی که نور گلخانه بسیار شدید است، گیاهان ممکن است پژمرده شوند، زیرا سرعت از دست دادن آب از طریق تعرق بیشتر از سرعت جذب آب از خاک توسط سیستم ریشه است. به‌عبارت‌دیگر رطوبت کافی در خاک وجود ندارد که می‌تواند تا حد زیادی از رشد گیاه جلوگیری کند. بااین‌حال، گیاهان دارای سیستم‌های کنترلی هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا با کمبود شدید آب مقابله کنند.

جمع‌بندی

به‌طورکلی دو نوع تنش وجود دارد: تنش زنده و تنش غیرزنده. تنش زنده از آسیب وارد شده به گیاه توسط یک موجود زنده، به‌عنوان‌مثال یک حشره یا قارچ یا حیوان ، ناشی می‌شود. تنش غیر زیستی یا غیرزنده ناشی از شرایط محیطی است که میتواند شامل دماهای شدید، کمبود آب یا آبیاری بیش از حد، کمبود مواد مغذی، بادهای شدید، شوری بیش از حد یا تیمار با علف‌کش باشد. این تنش‌ها مانع از رشد و نمو صحیح گیاه می‌شود و در نهایت بر عملکرد و کیفیت محصول تأثیر می‌گذارد.

 

برای مبارزه با تنش های گیاهی بهترین راه استفاده از پهپاد کشاورزی است. پهپادهای کشاورزی با استفاده از هوش مصنوعی تنش ها را تشخیص داده و ناحیه های دارای تنش را سم پاشی میکنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان ما با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.09366288728

 

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


تنش گیاهی مبارزه با آفات پهباد سیرنگ خدمات پهپادی فروش پهپاد آفات قارچ ها کشاورزی کشاورزی نوین

این مطالب را هم بخوانید!

اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی پهپ...

پهپاد کشاورزی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از نوآوری‌های فناورانه در حوزه کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است. این فناوری جدید و قدرتمند توانسته است تاثیر مهمی در بهبود عملکرد و بهره‌وری کشاورزی در سطح جوامع روستایی داشته باشد. یکی از اثرات مهم پهپاد کشاورزی در جوامع روستایی، بهبود عملکرد و بهره‌وری...

ادامه مطلب »

تغییرات اقلیمی و کشاورزی هوشمن...

چگونه تغییرات آب و هوا تاثیر می‌گذارد؟ تغییرات آب و هوایی تأثیرات عمیقی بر کشاورزی هوشمند و اقلیمی دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. این تأثیرات می‌توانند مثبت یا منفی باشند و نیازمند استراتژی‌های مدیریتی مناسب هستند. در ادامه، تأثیرات اصلی این تغییرات را بررسی می‌کنیم.

ادامه مطلب »

کاشت کنجد با پهپاد سیرنگ

کنجد یکی از قدیمیترین گیاهان زراعی می باشد. بنابراین کاشت کنجد از زمان های قدیم در ایران رواج داشته است و حتی زمانی به عنوان بخشی از صادرات کشور محسوب می شد. از دانه گیاه کنجد در تهیه حلو و انواع شیرینی استفاده فراوان می شود.

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116